mandag 19. september 2011

Havålsesongen 2011 erklært åpnet!

På grunn av en litt hektisk start på høsten for min del her i Ålesund hadde jeg fram til helga ikke hatt mer enn to turer etter havålen. Den første turen ble veldig kort grunnet snellekluss og mye sliting, men på den lille tiden jeg var der hadde jeg et "ålerun".
Tur nr. to ble tatt mandag for ei uke siden sammen med en fiskesjuk kollega som hadde lyst til å måle krefter med havålen. Turen ble lagt til en plass jeg og Thomas så oss ut allerede for to år siden, men enda ikke hadde fått prøvd. Det skjedde ikke mye på turen, ekkel bunn (slik det er på de fleste havålplasser) medførte sliting av mange tackler og søkker. Jeg fikk likevel kontakt med fisk, trolig riktig sort, men krokfestet glapp bare 10m fra land. Uansett ikke rekordstørrelse, men det hadde jo vært artig og fått bekrefta at plassen leverte.

Værmeldingene for helga i forrige uke var gode nok til at Thomas tok turen ned fra Trondheim med havål i blikket. Thomas stilte med fersk makrell som agn og sammen tok vi årets første "skikkelige" havålsatsing fredags kveld. Sett bort fra to "ålerun" som ikke resulterte i fast fisk fikk makrellagnene ligge stille i omlag halvannen time før havålene begynte å røre på seg - og jeg kan åpne havålkontoen for 2011 med en liten tass på på 3700g. Og etter denne fisken skulle det gå slag i slag! Jeg skulle nemlig også få gleden av å kroke kveldens andre havål, og denne hadde kreftene jeg hadde lengtet etter i seg! Etter en adrenalinfyllt kamp kan Thomas etter litt om og men håve fisken som vi anslår til 15+! Samtidig med at Thomas prøver å få lurt denne ålen inn i håven lyder en kjent melodi fra nappvarsleren hans - og etter ålen er sikra løper han bort og får kroka fisken! Nesten dobbeldrilling altså! Vi har ikke andre valg, så når Thomas sin fisk kommer inn mot land må vi rett og slett håve den også i samme håven som fisken min ligger og samler krefter i! Den er full av krefter men ikke riktig så stor som fisken som allerede ligger i håven. Flaks Thomas kjøpte seg skikkelig håv foran denne sesongen...

Når vi pakker sammen utstyret på slutten av kvelden har vi hatt 5 havåler på land, 3 av dem tok mine agn - 2 tok Thomas sine. Ålene vi hadde i håven samtidig ble dessuten de største for oss begge denne kvelden:



161cm med muskler dro vekta ned til 15 700g!
Fisken var bare 3cm lengre enn den jeg fikk på 12 200g i fjor, 
men denne var betydelig kraftigere.


7480g er heller ingen dårlig start på sesongen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar